Nieuws

Door de ogen van Monet - Zaanstreek viert bezoek Franse impressionist

Op 2 juni 2021 is het precies 150 jaar geleden dat de Franse schilder Claude Monet aankwam in Zaandam. Dat wordt gevierd met tal van activiteiten waarbij centraal staat dat wat Monet toen zag, wordt verbonden met hoe de huidige bewoners nu kijken naar de Zaanstreek en hun omgeving.

Een online reisgids neemt de bezoeker straks mee door de stad en de streek. Een kerngroep, die bestaat uit het Zaans Museum, Stichting Monet in Zaandam, Stichting FluXus, Stichting Marketing Zaanstreek, Cultureel Centrum Bullekerk en BIZ Zaanstad, is verantwoordelijk voor het programma.

Online reisgids

Annette Baerveldt, wethouder cultuur in Zaanstad: “De site wordt straks een soort Lonely Planetgids van de 19e eeuw, die reisinspiratie biedt met locaties waardoor Monet werd geïnspireerd. Met fiets- en vaartochten die je kunt maken om zelf de streek te ervaren, columns van Monetkenners of werk waarmee Zaankanters uiten hoe zij de streek vandaag de dag zien.”

Door de ogen van Monet 2021 vormt een overkoepelend thema voor een culturele en sociaal-maatschappelijke programmering: de start van een blijvende, voelbare en zichtbare verbinding en beleving van Monet in Zaanstad. Doel is om een programma te bieden dat aansprekend is voor alle inwoners en bezoekers aan de Zaantreek.

Uitnodiging aan ondernemers

Zaanse winkels, horeca, culturele en toeristische ondernemers worden van harte uitgenodigd aan te haken bij een jaar vol Monet. Serveer bijvoorbeeld een 19e-eeuwse lunch, presenteer een muzikale impressie van de streek anno nu of geef je gasten een Monetbeleving.

Aan ondernemers waarvan de initiatieven worden opgenomen in het programma wordt een communiatie-toolkit beschikbaar gesteld met promotiemateriaal. Op www.doordeogenvanmonet.nl lees je meer over de voorwaarden en vind je een contactformulier.

Over Monet in de Zaanstreek

De Franse impressionist Claude Monet kwam in 1871 naar Zaandam. De innovatiekracht, de charme van de Zaanstreek en zijn inwoners vormden een inspiratiebron voor hem. Zijn werk maakte hier in Zaandam een markante ontwikkeling door en zijn relatief korte verblijf resulteerde in een hoge productie van 25 schilderijen en 9 schetsen. Zijn verblijf 150 jaar geleden vormt daarmee een directe aanleiding voor de Gemeente Zaanstad en een aantal (culturele) instellingen om aandacht te besteden aan Monet.

 

 

Geld voor bankjes-routes

Vorige week kwam de jury bij elkaar van het Fonds Productontwikkeling dat Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) in het najaar van 2020 opzette. Van de ideeën voor uitbreiding van het toeristische aanbod in de Zaanstreek was het ‘Van bank naar bank’-plan van Marene Kok het beste. Haar idee wordt vanuit het fonds ondersteund met de maximumbijdrage van € 5.000,-.

Onder de naam ‘Van bank naar bank’ worden twee wandelroutes en een fietsroute uitgezet, die je van bankje naar bankje voeren. Een QR-code op het bankje leidt je online naar een uniek verhaal over de Zaanstreek.

Marene Kok in het plan: “Bankjes zijn bij uitstek geschikt om elkaar te ontmoeten, maar ook om gewoon uit te rusten of naar een mooi verhaal te luisteren of te genieten van de omgeving. Er komen drie uitklapbare kaarten waarop de bankjes genummerd staan, zo’n 10 tot 12 per kaart. Met een overzichtelijke route waarop, naast wat foto’s eveneens de QR code wordt afgedrukt. Plus, voor degenen die geen QR-code willen of kunnen scannen ook een kort verhaaltje bij elk bankje.” Naast toeristen hoopt Marene ook bewoners te kunnen verrassen met de routes en verhalen.

Succesvolle start verwacht

De jury bestaande uit Anneke Wijdogen-Vis (directeur SMZ), Janelle Fraenk (adviseur toerisme, gemeente Zaanstad), Tieme Klinkers (accountmanager overheden, amsterdam&partners) en Marieke Verweij (hoofd publiekszaken Zaans Museum) kwam vorige week bij elkaar.

Juryvoorzitter Anneke Wijdogen-Vis: “Marene Kok heeft met haar initiatief ‘Van bank naar bank’ een voortvarende start gemaakt. Zij heeft reeds een aantal samenwerkingspartners en financiële middelen bij elkaar gebracht. Met haar kennis van de streek, haar lokale netwerk en invalshoek heeft ze de jury overtuigd dat zij de uitwerking tot een succes gaat maken. Daarnaast past het initiatief goed binnen de verhaallijnen van Marketing Zaanstreek, waar onder meer aandacht is voor het industrieel erfgoed en de Zaanse makers. Wij kennen haar dan ook met vol vertrouwen de bijdrage vanuit het Fonds Productontwikkeling toe.” 

Ook de pitch van Mascha Schrander voor het plan ‘Wormerland Experience’ wil de jury niet ongenoemd laten: “De ideeën over een Wormerland Experience waren prachtig in beeld gebracht en goed uitgedacht qua doelgroep.”

 

Marketing Zaanstreek kiest opnieuw voor IFIKZ

Donderdag 3 september tekenden Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) en Festival Zaanse Industriecultuur IFIKZ opnieuw een overeenkomst voor samenwerking. Net als vorig jaar kiest de Zaanse marketingorganisatie ervoor om dit evenement, dat het Zaanse verhaal vertelt, te ondersteunen.

Het verhaal over het Zaanse industriële erfgoed vormt een belangrijk deel van het verhaal van de Zaanstreek. De doelstellingen van IFIKZ sluiten daarom aan op die van Marketing Zaanstreek.

Anneke Wijdogen-Vis, directeur bij SMZ: “Vanuit ons activiteitenplan kunnen wij elk jaar een tweetal beeldbepalende evenementen ondersteunen. Onze keuze valt ook dit jaar weer op IFIKZ omdat het festival bijdraagt aan onze doelen én het vertelt het Zaanse verhaal. De Zaanse makers en hun ondernemerschap spelen van oudsher een belangrijke rol in onze samenleving. Ook nu nog zijn de Zaanse makers beeldbepalend en een belangrijk onderdeel voor onze streek. Wij zijn dan ook erg blij dat IFIKZ dit verhaal onder de aandacht blijft brengen.”

Iconen Zaanse industrie

Het Festival Zaanse Industriecultuur IFIKZ vindt dit jaar plaats van 9 tot en met 11 oktober. SMZ heeft specifiek ondersteuning toegezegd voor de vrij te bezoeken buitenexpositie ‘Iconen van de Zaanse industrie’. Deze foto-expositie is de gehele maand oktober door de hele Zaanstreek te bewonderen. De foto’s verbinden de verhalen van het verleden met die van het heden.

Ferdinand Vreugdenhil, bestuursvoorzitter van IFIKZ: “We willen de inwoners van nu, via de inwoners van toen, kennis laten nemen en laten voelen hoe bijzonder de industriecultuur van de Zaanstreek is en dat dat echt iets is om trots op te zijn. Dat doen we door de fotografie van Peter Marcuse, die ons de menselijke kant laat zien van de industrie tijdens de wederopbouw in de jaren ‘50. We zien mensen die onder andere werkzaam waren bij de iconen van de Zaanse industrie: Honig, Bruynzeel, Verkade,  Albert Heijn etc.”